ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ: Πού θα βρεθούν 774 εκ. ευρώ για κάλυψη των παροχών

asfalistiko

Σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Εργασίας, 226 εκατ. ευρώ αναμένεται  να είναι τα επιπλέον έσοδα της νέας ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία ενώ για να καλυφθούν τα μέτρα τα οποία προβλέπει η νέα λίστα του ΥΠΟΙΚ προς το Brussels Group χρειάζονται άλλα 774 εκατ. ευρώ.

Ο στόχος του 1,46 δισ. ευρώ, τον οποίο έχει θέσει το υπουργείο Εργασίας για το 2015 και ο οποίος λίγο – πολύ χρησιμοποιείται από κυβερνητικά στελέχη ως «πασπαρτού» για κάθε… κλειστή πόρτα του Ασφαλιστικού, περιλαμβάνει όχι μόνο τα έσοδα από τη νέα ρύθμιση που θεσπίστηκε τον περασμένο μήνα, αλλά τα έσοδα από όλες τις μέχρι τώρα ρυθμίσεις (πάγια ρύθμιση, νέα αρχή, ρύθμιση νόμου 4305/2014) αλλά ακόμα και την παρακράτηση 20% από τη σύνταξη σε όποιον οφειλέτη του ΟΑΕΕ με χρέη έως 20.000 ευρώ «βγει» στη σύνταξη (120 εκατ. ευρώ)…

Ο στόχος του υπ. Εργασίας για έσοδα από ρυθμίσεις πριν από τη νέα ρύθμιση του Μαρτίου του 2015 -δηλαδή εκείνος που είχε αποτυπωθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2015 την οποία ψήφισε η προηγούμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία (ΝΔ- ΠΑΣΟΚ)- ήταν της τάξεως του 1,220 δισ. ευρώ (έναντι 1,46 δισ. ευρώ που είναι ο σημερινός).

Με βάση τα έσοδα από τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών, τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές, τους κοινωνικούς πόρους και την κρατική επιχορήγηση οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης από τη μια μεριά και τις μειωμένες δαπάνες για επικουρικές συντάξεις και προνοιακές παροχές (π.χ. ΕΚΑΣ), προέκυπτε έλλειμμα στα ασφαλιστικά ταμεία 1,1 δισ. ευρώ.

Το μόνο στοιχείο των εσόδων του συνολικού προϋπολογισμού των ασφαλιστικών ταμείων που έχει αλλάξει η πρόβλεψη από πλευράς της νέας –πλέον – ηγεσίας του υπ. Εργασίας είναι εκείνο των εσόδων από τις ρυθμίσεις λόγω της νέας ρύθμισης των 100 δόσεων που πέρασε στη Βουλή. Έτσι, θα μπορούσε να αποδεχτεί κανείς, παραδέχονται υπηρεσιακοί παράγοντες του υπ. Εργασίας, πως το έλλειμμα θα  μειωθεί στα 868 δισ. ευρώ, μιας και θα αυξηθούν κατά 226 εκατ. ευρώ  τα έσοδα από τις ρυθμίσεις. Την ίδια στιγμή, όμως, οι δαπάνες των ασφαλιστικών ταμείων προβλέπεται να εκτοξευτούν κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ. Και αυτό γιατί τα μέτρα τα οποία αναφέρονται στη λίστα μέτρων, που σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ, έχει αποστείλει η κυβέρνηση στο Brussels Group, κοστίζει σχεδόν 1 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα:

• Η αναστολή μείωσης των επικουρικών συντάξεων θα κοστίσει 326 εκατ. ευρώ.
• Η αναστολή περιορισμού των δικαιούχων του ΕΚΑΣ θα κοστίσει 82 εκατ. ευρώ.
• Η επανεισαγωγή της 13ης σύνταξης το Δεκέμβριο του 2015 για τους χαμηλοσυνταξιούχους θα κοστίσει  600 ευρώ.

Σύνολο, δηλαδή 1 δισ. ευρώ.

Συνεπώς το έλλειμμα που θα προκύψει στο τέλος του 2015 στα ασφαλιστικά ταμεία θα φτάνει τα 1,8 δισ. ευρώ (800 εκατ. ευρώ που κληρονομείται από το 2014 αφαιρουμένων των επιπλέον εσόδων από τις ρυθμίσεις και άλλο 1 δισ. ευρώ από τα μέτρα της λίστας του ΥΠΟΙΚ σε ο,τι αφορά το ασφαλιστικό), δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει πως αυξηθούν τα έσοδα των ταμείων, εκτός από τη νέα ρύθμιση.

Το έλλειμμα το 2014 καλύφτηκε με διάφορους τρόπους από τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως τα ρέπος, οι προθεσμιακές καταθέσεις, οι πόροι του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ). Οι πόροι του ΑΚΑΓΕ, όμως, δεν επιτρέπεται από τον «ιδρυτικό» νόμο που τον διέπει να χρησιμοποιηθούν για τρέχουσες ανάγκες των ταμείων για την περίοδο 2015 -18.

Συνεπώς οι μόνοι… γνωστοί έως τώρα τρόποι κλεισίματος των ελλειμμάτων των ασφαλιστικών ταμείων είναι η σύναψη ρέπος με εμπορικές τράπεζες, οι προθεσμιακές καταθέσεις αλλά και εσωτερικός δανεισμός. Ωστόσο, και οι τρεις αυτοί εναπομείναντες τρόποι «μπαλώματος» των προϋπολογισμών των ταμείων έχουν δύο μειονεκτήματα πλέον. Η ρευστότητα των τραπεζών δεν είναι πλέον τέτοια όπως ήταν μέχρι και πέρσι ώστε να επιτρέπει τόσο άνετα μία σύναψη ρέπος ή μία προθεσμιακή κατάθεση, παραδέχονται υπηρεσιακοί παράγοντες του υπ. Εργασίας. Εξάλλου, οι ασφαλιστικές εισφορές συνεχίζουν να ακολουθούν μία στάσιμη ή αρνητική πορεία –ακόμα και στα ασφαλιστικά ταμεία του δημοσίου- λόγω της μείωσης της απασχόλησης στο δημόσιο αλλά και της καθυστέρησης απόδοσης τους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Έτσι δυσκολεύει και η λύση του δανεισμού του ενός ταμείου από το άλλο.