Κινητή τηλεφωνία: Νέα εμπορική πολιτική από Wind, Cosmote και Vodafone

Σε ρυθμούς οικονομικής κρίσης προσαρμόζουν πλέον την εμπορική τους πολιτική οι εγχώριες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, με τη νέα φιλοσοφία των λεγόμενων «απεριόριστων πακέτων» να δημιουργεί νέα δεδομένα τόσο για το marketing των επιχειρήσεων όσο και για τις καταναλωτικές συνήθειες των χρηστών.

Ηδη εφέτος το καλοκαίρι οι Ελληνες καταναλωτές καλούνται να βάλουν λιγότερο βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να καλύψουν τις τηλεπικοινωνιακές τους ανάγκες, αφού, αρχής γενομένης από τις Wind και Vodafone και με την Cosmote να ακολουθεί, οι εταιρείες της κινητής έχουν υιοθετήσει τη λογική των νέων «πακέτων» υπηρεσιών, με απεριόριστο χρόνο ομιλίας προς όλα τα δίκτυα.

Στην πράξη τα νέα προγράμματα παρέχουν απεριόριστη επικοινωνία σε επίπεδο φωνής, γραπτών μηνυμάτων και δεδομένων, προς όλα τα δίκτυα και μάλιστα σε εξαιρετικά προσιτές τιμές.
Η νέα εποχή των απεριόριστων «πακέτων» αποτελεί άλλον έναν κρίκο στην αλυσίδα των κινήσεων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας να μειώσουν το κόστος για τον καταναλωτή.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία των ίδιων των επιχειρήσεων του κλάδου, ήδη την τελευταία 7ετία το κόστος για τις υπηρεσίες επικοινωνίας έχει μειωθεί κατά 70%. Η Wind Ελλάς, για παράδειγμα, έχει γνωστοποιήσει ότι η τιμολογιακή της πολιτική είναι φθηνότερη κατά 30% μόνο την τελευταία 3ετία.
Με τον προϋπολογισμό της ελληνικής οικογένειας να βρίσκεται σε παρατεταμένη πίεση, οι εταιρείες του κλάδου (ειδικά οι Vodafone και Wind) επιλέγουν – και μάλιστα φαίνεται να αποτελεί στρατηγική επιλογή – να μετακυλίσουν ένα σημαντικό κομμάτι του οφέλους που τους παρέχει η μείωση των τελών τερματισμού στον τελικό καταναλωτή.

ΜΕΤΑΚΥΛΙΣΗ

Επιπλέον, έχοντας ολοκληρώσει σημαντικές αναδιαρθρώσεις στο εσωτερικό τους, είναι σε θέση πλέον – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απεμπολούν τους ισολογισμούς τους – να «μεταφράσουν» τμήμα της μείωσης του λειτουργικού τους κόστους προς όφελος του τελικού χρήστη.

Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν ότι οι εταιρείες του κλάδου δεν μπορούν να μείνουν αδιάφορες απέναντι στα κελεύσματα των καιρών, που θέλουν τα τηλεπικοινωνιακά κόστη, τα οποία μέχρι πρότινος θεωρούνται ανελαστικά, να «ψαλιδίζονται» ελέω κρίσης.

Κάθε άλλο παρά τυχαία είναι τα πρόσφατα στοιχεία της Κομισιόν, σύμφωνα με τα οποία, 8 στους 10 Ελληνες (ποσοστό 81%) αποφασίζει να περικόψει τη χρήση του κινητού λόγω της οικονομικής κρίσης.

Βέβαια τα περιθώρια και για τις ίδιες τις εταιρείες δεν είναι «απεριόριστα», καθώς, με δεδομένη την υψηλότατη φορολογία που βαρύνει σήμερα την κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα, αλλά και τη δυσμενή δημοσιονομική κατάσταση, δεν μπορούν να επιδοθούν σε έναν ανελέητο πόλεμο τιμών.

ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΑ DATA

Κεντρική θέση στη φιλοσοφία των «απεριόριστων» πακέτων καταλαμβάνουν τα δεδομένα (data) για χρήση του ίντερνετ από το κινητό. Η συνεχιζόμενη, παρά την οικονομική κρίση, αύξηση της διείσδυσης των smartphones στην ελληνική αγορά κάθε άλλο παρά διαφεύγει της προσοχής των επιχειρήσεων του κλάδου, με τα «πακέτα» να είναι πλέον προσανατολισμένα στη χρήση των data από το κινητό.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η νέα εμπορική λογική των «απεριόριστων πακέτων» θα έχει και συνέχεια, με τις εκτιμήσεις να τοποθετούν το νέο θέρετρο των τηλεπικοινωνιακών μαχών σε προϊόντα σύγκλιση σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και με έμφαση τα συνδυαστικά πακέτα.

ΤΙ ΕΣΤΙ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΑ

Τα νέα προγράμματα και πρακτικά παρέχουν κλήσεις προς όλα τα δίκτυα, με ενιαία πάγια χρέωση, καθώς και συγκέντρωση όλων των υπηρεσιών για ένα νοικοκυριό ή μία επιχείρηση σε ένα ενιαίο τιμολόγιο, δίνοντας ως κίνητρο σημαντικά μειωμένες τιμές.

Πλέον οι κλήσεις εντός του ίδιου δικτύου (on net) παύουν να είναι στο επίκεντρο, οι δυνατότητες για πλοήγηση στο διαδίκτυο διευρύνονται, καθώς τα νέα πακέτα προσφέρουν περισσότερα MB, ενώ ελαχιστοποιούνται οι επιδοτήσεις για συσκευές, κάτι που παλαιότερα αποτελούσε βασικό συστατικό των πακέτων.

Ειδικά σε ό,τι αφορά στα δεδομένα, οι εταιρείες επιχειρούν αυτή την περίοδο να κερδίσουν και ένα ακόμη στοίχημα, καθώς «τεστάρουν» τις αντοχές των δικτύων τους, στα οποία έχουν επενδύσει, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αρκετές εκατοντάδες ευρώ.

Ως θρυαλλίδα για το νέο σκηνικό, που τείνει να διαμορφωθεί στον κλάδο της κινητής, λειτουργεί η σταδιακή – αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2013 – μείωση στα τέλη τερματισμού των κλήσεων στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.

Μία κίνηση που έχει επιφέρει μείωση στο κόστος χονδρικής για μία κλήση που ξεκινά από ένα δίκτυο και τερματίζει σε ένα άλλο, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις του κλάδου να «περάσουν» μέρος της μείωσης στον καταναλωτή, εγκαινιάζοντας μία νέα εμπορική πολιτική.

Με τις εταιρείες της κινητής τηλεφωνίας να έχουν χάσει πάνω από 11% των εσόδων από υπηρεσίες το 2012 και τις ενδείξεις για το 2013 να μην είναι καθόλου ευοίωνες, οι εταιρείες επιχειρούν να κερδίσουν τουλάχιστον έδαφος σε επίπεδο συνδρομητικής βάσης.

Αναδιάταξη του χάρτη

Τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η στροφή στην εμπορική πολιτική των εταιρειών της κινητής οδηγούν παράγοντες της αγοράς να κάνουν εκτιμήσεις ακόμη και για πιθανή ανατροπή των δεδομένων στην αγορά της κινητής. Βέβαια η εκθρόνιση της Cosmote από την πρώτη θέση κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι. Ωστόσο, η νέα «τάξη πραγμάτων» στα συμβόλαια κινητής, σε συνδυασμό με άλλες κινήσεις που γίνονται στον χώρο, όπως η απόφαση των Wind Ελλάς και Vodafone Ελλάδας για τη μερική κοινή χρήση κεραιών και υποδομών δικτύου για τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 2ης και 3ης γενιάς (net work sharing), ωθούν πολλούς στο να προβλέπουν αλλαγές στον τηλεπικοινωνιακό χάρτη.

ΠΗΓΗ: ΚΕΡΔΟΣ – Ρεπορτάζ Ν.Φραγκούλη