Δύσκολοι καιροί για τους μεγάλους ομίλους σουπερμάρκετ, όπως προκύπτει από τα ετήσια αποτελέσματα της Carrefour και της Delhaize, καθώς ο οξύς ανταγωνισμός στον κλάδο και η οικονομική στενότητα των καταναλωτών δεν αφήνουν περιθώρια για αυξήσεις τιμών.
Η Carrefour, ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος λιανικού εμπορίου στον κόσμο μετά την αμερικανική Wal-Mart, ανακοίνωσε χθες ότι περικόπτει στο ήμισυ το μέρισμά της και περιορίζει τα επενδυτικά της σχέδια, καθώς προβλέπει ότι και το 2012 θα είναι μία δύσκολη χρονιά τόσο στην εσωτερική της αγορά όσο και στις αγορές της Νότιας Ευρώπης που τελούν υπό τη «μέγγενη» της λιτότητας.
Ο γαλλικός όμιλος ανακοίνωσε ότι τα ετήσια κέρδη του περιορίσθηκαν στα 371 εκατομμύρια ευρώ το 2011, από 433 εκατομμύρια ευρώ το 2010, μετά τη δραστική κάμψη των λειτουργικών κερδών στη Γαλλία αλλά και συνολικότερα στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι πωλήσεις, ωστόσο, σημείωσαν μικρή αύξηση κι έφθασαν στα 81,27 δισεκατομμύρια ευρώ, από 80,51 δισεκατομμύρια το 2010.
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Ο αποχωρών διευθύνων σύμβουλος της Carrefour κ. Λαρς Ολοφσον ανακοίνωσε ότι η διοίκηση του ομίλου αποφάσισε να διακόψει το σχέδιο ανανέωσης των υπερ-καταστημάτων Carrefour Planet γιατί οι έως τώρα προσπάθειες δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα.
Αποφασίσθηκε αντ’ αυτού, να δοθεί έμφαση σε προγράμματα προσφορών με στόχο την προσέλκυση του αγοραστικού ενδιαφέροντος, καθώς οι καταναλωτές πιεζόμενοι από τη λιτότητα έχουν περιορίσει τις δαπάνες σε μη αναγκαία αγαθά, σε αγορές όπως της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Ιταλίας. Η ύφεση στην Ελλάδα είχε σοβαρό αντίκτυπο στις επιδόσεις της Carrefour στην Ευρώπη. Ο γαλλικός όμιλος έχει αποφασίσει για τα καταστήματά του στην Ελλάδα να εστιάσει τη στρατηγική του στις χαμηλές τιμές και στη διεύρυνση των προϊόντων της σειράς Carrefour discount. Σχεδιάζει επίσης παρεμβάσεις για τον έλεγχο του κόστους (ενοίκια, προσωπικό, λειτουργικά έξοδα) και αυστηρή διαχείριση της ρευστότητας.
«Το 2012 θα εστιάσουμε στα πλεονεκτήματά μας, ενώ παράλληλα θα επιδιώξουμε τον αυστηρό έλεγχο του κόστους και της ρευστότητας, ώστε να προσαρμοσθούμε στο περιβάλλον στο οποίο λειτουργούμε» δήλωσε ο απερχόμενος CEO κ. Λαρς Ολοφσον, ο οποίος θα παραδώσει σύντομα τη… σκυτάλη στον νέο διευθύνοντα σύμβουλο κ. Ζορζ Πλασά.
ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Με την ταμειακή ρευστότητα να έχει υποχωρήσει στα 77 εκατομμύρια ευρώ, από 839 εκατομμύρια που ήταν το 2010, η Carrefour ανακοίνωσε ότι περικόπτει στο ήμισυ, στο 0,52 ευρώ ανά μετοχή το μέρισμα για το 2011. Επίσης, ο γαλλικός όμιλος – ο οποίος έχει μεγάλη έκθεση σε χώρες που έχουν «χτυπηθεί» από την κρίση, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία – αποφάσισε να περιορίσει τις επενδύσεις του στα 1,6-1,7 δισ. ευρώ εφέτος, από 2,3 δισ. το 2011.
Οι περικοπές θα επικεντρωθούν στην Ευρώπη, καθώς θα περιορισθεί δραστικά ο αριθμός των μεγάλων καταστημάτων της Carrefour που θα μετατραπούν σε Carrefour Planet. Αντιθέτως, ο κ. Ολοφσον κατέστησε σαφές ότι δεν θα περιορισθούν τα επενδυτικά σχέδια σε αγορές όπως της Βραζιλίας, της Κίνας και της Ινδονησίας.
Κατώτερα των προσδοκιών τα κέρδη της Delhaize
Ο βελγικός όμιλος σουπερμάρκετ Delhaize, o οποίος αντλεί το 65% του τζίρου του από τις ΗΠΑ, ανακοίνωσε κέρδη κατώτερα των προσδοκιών για το 2011 και σε αντίθεση με την Carrefour, εξήγγειλε την επίσπευση των σχεδίων ανακαίνισης καταστημάτων στις ΗΠΑ και το Βέλγιο.
Η Delhaize, στην οποία ανήκει η AB Βασιλόπουλος, αποφάσισε να κλείσει 146 καταστήματά της με απογοητευτική απόδοση, κυρίως στις ΗΠΑ, όπου η μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων του ομίλου είναι η Food Lion. Σχεδιάζει ν’ ανοίξει 200-230 νέα καταστήματα και να ανακαινίσει άλλα 200 μέσα στο τρέχον έτος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Delhaize κ. Πιέρ Ολιβιέ Μπεκέρ παραδέχθηκε πως ο όμιλος δεν μπόρεσε να μετακυλήσει στους Αμερικανούς καταναλωτές τον πληθωρισμό στις τιμές των τροφίμων, που μάλιστα επιταχύνθηκε στο β’ εξάμηνο του 2011.
Τα καθαρά κέρδη του δ’ τριμήνου μειώθηκαν στα 99 εκατομμύρια ευρώ, από 190 εκατομμύρια που ήταν το προηγούμενο έτος. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν στο ίδιο τρίμηνο κατά 13,6% στα 272 εκατομμύρια ευρώ, από 289 εκατομμύρια που προέβλεπαν οι αναλυτές σύμφωνα με έρευνα του Reuters. Ο κ. Μπεκέρ ανακοίνωσε ότι ο στόχος για την εξοικονόμηση 500 εκατομμυρίων ευρώ θα ξεπερασθεί μέσα στο 2012.
Παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, όμως, τα έσοδα του βελγικού ομίλου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και Ασία αυξήθηκαν κατά 32% στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2011, κυρίως λόγω της εξαγοράς της Delta Maxi και σε μικρότερο βαθμό στην αύξηση των εσόδων στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Μάλιστα, η ΑΒ Βασιλόπουλος αύξησε το μερίδιό της στην ελληνική αγορά τροφίμων στο 19,3%. Θέμα: Carrefour
ΣΟΦΙΑ ΔΕΔΕ
[email protected]