>Ξεμπλοκάρουν τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα

>

Λύση μέσω Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τα «παγωμένα» εδώ και 1,5 χρόνο οδικά έργα παραχώρησης, αναζητά η νέα κυβέρνηση, ενώ την άλλη εβδομάδα αναμένεται να λυθεί το πρόβλημα με τη Siemens και να ανάψει το «πράσινο φως» για την παράδοση των επτά σταθμών του μετρό.

Τα δύο θέματα απασχόλησαν χτες το Υπουργικό Συμβούλιο, όπου αποφασίστηκε να εξουσιοδοτηθεί ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλος προκειμένου, μεταξύ άλλων, να συντονίσει τις κυβερνητικές προσπάθειες για την επίλυση των δύο ζητημάτων.

Λύση
Για τα οδικά έργα που έχουν μπλοκάρει, σύμφωνα με πληροφορίες, το σενάριο που προωθείται είναι η επιδίωξη λύσης μέσω της ΕΤΕπ. Το σενάριο προβλέπει ότι το ελληνικό δημόσιο θα δώσει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, εγγύηση 1 δισ. ευρώ από τα αδιάθετα του ΕΣΠΑ και η ΕΤΕπ:

Είτε θα χορηγήσει 4-5 δισ. ευρώ, μέσω μόχλευσης, στις τράπεζες οι οποίες δανειοδοτούσαν τα έργα προκειμένου να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση,

Είτε η ΕΤΕπ να συμβληθεί απευθείας με το ελληνικό δημόσιο και να αναλάβει μόνη της τη χρηματοδότηση των έργων με χαμηλότοκο δάνειο. Για να υλοποιηθεί όμως το δεύτερο σενάριο χρειάζεται μικρή τροποποίηση στους κοινοτικούς κανονισμούς και προς αυτή τη κατεύθυνση θα αναλάβει δουλειά ο επικεφαλής της taskforce κ. Χορστ Ράιχενμπαχ με τον οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη ήρθε σε επαφή για το λόγο αυτό ο πρωθυπουργός Λ. Παπαδήμος.

Κυβερνητικές πηγές εμφανίζονται αισιόδοξες ότι πολύ σύντομα, ίσως και πριν από το τέλος της χρονιάς θα υπάρξει λύση για το μείζον αυτό ζήτημα.

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και πάνω από 1,5 χρόνο η ροή χρηματοδότησης των οδικών έργων (μεταξύ άλλων τα: Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί), Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα), Ε-65 (Λαμία – Τρίκαλα – Εγνατία), Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα και Αθήνα – Σκάρφεια), έχει σταματήσει και τα έργα έχουν «παγώσει», σε διαφορετικό βέβαια βαθμό το κάθε ένα.

Siemens
Για το θέμα της Siemens, o κ. Βενιζέλος έστειλε ήδη επιστολή στη γερμανική εταιρεία καλώντας την επόμενη εβδομάδα να συμμετάσχει σε διαπραγμάτευση με το ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να επέλθει μια συμβιβαστική επίλυση της διαφοράς και να τερματιστεί η εμπλοκή σε διάφορα έργα και κυρίως αυτά του μετρό. Η γερμανική εταιρεία θα πρέπει να καταβάλει το ποσό των 200 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση στην ελληνική πλευρά και να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης για την εγκατάσταση του έργου σηματοδότησης των τριών επεκτάσεων του μετρό που έχουν ολοκληρωθεί κατά το αμιγώς κατασκευαστικό τους μέρος.

Υπενθυμίζεται ότι λόγω του σκανδάλου Siemens, από το καλοκαίρι του 2009 εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης με τη γερμανική εταιρεία για τη σηματοδότηση των επεκτάσεων προς Ελληνικό, Χαϊδάρι και Ανθούπολη.

Οι επεκτάσεις έχουν ήδη ολοκληρωθεί σε ό,τι αφορά τις σήραγγες, τις γραμμές και τους σταθμούς, ωστόσο θα χρειαστούν άλλους 8-10 μήνες, προκειμένου να τοποθετηθεί και το σύστημα σηματοδότησης και να παραδοθούν προς χρήση στο κοινό.

Οι νέοι σταθμοί θα είναι σε Ελληνικό, Αλιμο, Αργυρούπολη, Ηλιούπολη, Περιστέρι, Ανθούπολη και Χαϊδάρι.