Φορολογικό: Οι 13 εκκρεμότητες και οι νέες προτάσεις

Σε πεδίο αντιπαράθεσης αντί σύγκλισης εξελίσσεται η κατάρτιση του φορολογικού νομοσχεδίου πριν τις εκλογές, με την τρόικα να σπεύδει να καταστήσει σαφές ότι δεν είναι διατεθειμένη να επιτρέψει στα δύο κόμματα να αποστούν από τις βασικές κατευθύνσεις του δεύτερου μνημονίου.

Χαρακτηριστικό της αντιπαράθεσης των δύο κομμάτων είναι η διακοπή του διαλόγου για το εθνικό φορολογικό σύστημα, που στόχο είχε τη διαμόρφωση ενός απλού κειμένου βασικών αρχών και όχι τη σχηματοποίηση συγκεκριμένων μέτρων.

Το κείμενο αρχών θα έπρεπε να είναι έτοιμο από την περασμένη Πέμπτη, κάτι που δεν έγινε μετά την αποχώρηση της ΝΔ από τον διάλογο, με αφορμή την τροπολογία που ενέτασσε στα τεκμήρια διαβίωσης τους βοηθητικούς χώρους που άλλαξαν χρήση.

Η ρύθμιση αυτή απεσύρθη για να διευκολυνθεί ο διάλογος, ο οποίος όμως ουδέποτε ξανάρχισε, καθώς η ΝΔ επέλεξε να αποχωρήσει εκδίδοντας μάλιστα ανακοίνωση για πυροδότηση του διαλόγου.

Πρόλαβε ωστόσο στο επόμενο διάστημα να ξεκαθαρίσει ότι όποιο κείμενο αρχών παρουσιαστεί από το υπουργείο Οικονομικών δεν θα έχει την υπογραφή της, καθώς η ίδια δεν έχει λάβει κανένα πόρισμα για τον διάλογο που διεξήχθη μέχρι σήμερα. Επιμένει δε στις προτάσεις της, όπως αυτές έχουν διατυπωθεί αναλυτικά στο φορολογικό πρόγραμμά της, που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2011.

Απόσταση ωστόσο από τα σενάρια που είδαν το φως της δημοσιότητας κράτησε με επίσημη ανακοίνωσή του και το υπουργείο Οικονομικών, υποστηρίζοντας ότι αυτά περιλαμβάνουν αποσπασματικά στοιχεία από κείμενα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο της επιτροπής και ως εκ τούτου δεν δεσμεύουν ούτε το υπουργείο ούτε τα συμμετέχοντα κόμματα. Ξεκαθαρίζει δε ότι η επόμενη κυβέρνηση θα λάβει τις τελικές αποφάσεις αφού λάβει υπόψη και τα συμπεράσματα του δημόσιου διαλόγου που θα προηγηθεί της τελικής διαμόρφωσης του νέου φορολογικού νόμου.

Η δεξαμενή των προτάσεων

Με βάση τα κείμενα εργασίας που είδαν το φως της δημοσιότητας, προβλέπεται νέα φορολογική κλίμακα για τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων με μείωση του ανώτατου συντελεστή από το 45% στο 40%, καθιέρωση ενιαίου φορολογικού συντελεστή 20% για όλα τα νομικά πρόσωπα, κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών και θέσπιση δύο και μόνο φόρων στα ακίνητα, που θα εισπράττονται από το Δημόσιο και τους ΟΤΑ. Ειδικότερα, η δεξαμενή των προτάσεων από την οποία θα κληθεί να επιλέξει η νέα κυβέρνηση περιλαμβάνει:

– Νέα φορολογική κλίμακα για τα φυσικά πρόσωπα με μείωση του ανώτατου φορολογικού συντελεστή από το 45% στο 40% για εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ, διατήρηση του αφορολογήτου ορίου στα 5.000 ευρώ και μείωση των φορολογικών κλιμακίων από οκτώ σε πέντε.

– Κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών και αντικατάστασή τους από κοινωνικά επιδόματα που θα χορηγούνται με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

– Επαναφορά των αντικειμενικών κριτηρίων για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών. Στα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό των εισοδημάτων προβλέπεται να είναι οι τραπεζικές καταθέσεις, οι δαπάνες, τα περιουσιακά στοιχεία, καθώς και άλλες παραμέτρους, όπως ο τόπος και ο χρόνος άσκησης του επαγγέλματος. Τα αντικειμενικά κριτήρια θα είναι μαχητά.

– Καθιέρωση ενιαίου φορολογικού συντελεστή 20% για όλα τα νομικά πρόσωπα με μείωση του φόρου που επιβάλλεται στα μερίσματα από 25% σε 20%. O φορολογικός συντελεστής μπορεί να μειωθεί στο 15%, εφόσον πληρούνται κάποια κριτήρια

– Επιβολή δύο ενιαίων φόρων στα ακίνητα. O πρώτος θα αντικαταστήσει το ειδικό τέλος ακινήτων που επιβάλλεται σήμερα μέσω της ΔΕΗ και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας και θα κατευθύνεται στα κρατικά ταμεία. O δεύτερος φόρος θα ενσωματώνει όλους τους δημοτικούς φόρους και θα εισπράττεται υπέρ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

– Αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των εμπορικών τιμών στο τέλος Ιουνίου, όπως προβλέπεται στο μνημόνιο. Θα συνοδευτεί με μείωση των συντελεστών φόρου μεταβίβασης στα μέσα επίπεδα της ΕΕ ή με την επιβολή φόρου υπεραξίας.

– Προοπτική μείωσης των συντελεστών ΦΠA (1% κατά έτος) εφόσον επιτυγχάνονται οι ετήσιοι στόχοι είσπραξης εσόδων από ΦΠA.

– Διατήρηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠA στα νησιά του Αιγαίου.

– Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

– Αναμόρφωση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

Το 13άρι των υποχρεωτικών μέτρων

Μπορεί πάντως ο διάλογος να έχει διακοπεί, πλην όμως υπάρχουν μέτρα στα οποία τα δύο κόμματα θα πρέπει να συναινέσουν στην εφαρμογή τους, αφού αποτελούν μνημονιακές δεσμεύσεις. Πρόκειται για 13 δράσεις, με κάποιες να έχουν ήδη καθυστερήσει βάσει των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί.

Συγκεκριμένα:

1. Σύστημα επίλυσης διαφορών: Εως τέλος Μαρτίου 2012 θα έπρεπε να έχει εγκριθεί η νομοθεσία που θα καθιστά αναγκαίο για τις μεγάλες φορολογικές υποθέσεις να εξαντλούν τη φορολογική επίλυση της διοικητικής διαφοράς πριν προχωρήσουν σε δικαστικές εφέσεις.

2. Αυστηρότεροι κανόνες για προσφυγή στα δικαστήρια. Ενίσχυση του θεσμού της φορολογικής διαιτησίας καθιστώντας το σύστημα που καθιερώθηκε το 2011 πλήρη λειτουργικό.

3. Χρήση πρόσθετων εργαλείων κατά του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Συγκρότηση έως το τέλος Μαρτίου μηχανισμού που να διασφαλίζει ότι οι καταγγελίες που έχουν σχέση με απλήρωτα χρέη διαβιβάζονται για δίωξη στη μονάδα χρηματοπιστωτικών πληροφοριών.

4. Αναβάθμιση προσωπικού. Εως το τέλος Μαρτίου θα έπρεπε να ολοκληρωθεί η εκ νέου αξιολόγηση και πρόσληψη 1.000 ελεγκτών και διαμόρφωση του αριθμού των ελεγκτών στους 2.000. Για τους υφιστάμενους υπαλλήλους θα καθιερωθεί ένα επίσημο πλάνο για την επισκόπηση της επίδοσης, το οποίο θα δίνει αναλυτικά τους στόχους βάσει των οποίων θα αξιολογείται η επίδοση των διευθυντών (μέχρι τον Ιούνιο του 2012). Αντικατάσταση των διευθυντών που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους.

5. Μέτρα κατά της διαφθοράς. Εως το τέλος Ιουνίου 2012 θα συσταθούν υπηρεσίες εσωτερικών υποθέσεων και θα ενισχυθεί ο ρόλος της αρχής του ξεπλύματος χρήματος. Βελτίωση συστήματος για την προστασία όσων καταγγέλλουν περιπτώσεις διαφθοράς στη φορολογική διοίκηση και εισαγωγή διαδικασιών για την εναλλαγή διευθυντών. Εως το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχει θεσμοθετηθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κατά της διαφθοράς.

6. Ενίσχυση της αρχής ελέγχου των μεγάλων φορολογουμένων.

7. Κλείσιμο 200 εφοριών έως τον Δεκέμβριο. Εως το τέλος Μαρτίου θα τεθούν στόχοι στις εφορίες σε σχέση με τις κύριες δραστηριότητες όπου συμπεριλαμβάνονται οι έλεγχοι, η επίλυση διαφορών, η κατάθεση και στόχοι επίδοσης για τους διευθυντές βάσει των οποίων θα αξιολογούνται.

8. Είσπραξη των μεγάλων οφειλών απευθείας από κεντρικό φορέα που θα εποπτεύει τις 35 μεγαλύτερες εφορίες.

9. Παύση πληρωμών στις ΔΟΥ: Εως το τέλος Σεπτεμβρίου 2012 σταματούν οι πληρωμές φόρου στις εφορίες. Οι πληρωμές θα γίνονται με υποχρεωτικά τραπεζικά εμβάσματα και πληρωμές σε τράπεζες ή τοπικά κέντρα δημόσιων υπηρεσιών.

10. Επίτροπος: Εως τον Σεπτέμβριο 2012 θα διοριστεί επικεφαλής της διοίκησης εσόδων ένα εξωτερικό άτομο με άψογα αξιολογικά στοιχεία φορολογικής συμμόρφωσης και σημαντική εμπειρία σε φορολογικά θέματα.

11. Πλήρη ενοποίηση των εισπράξεων από φόρους και εισφορές έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2012.

12. Μηνιαίες δηλώσεις: Εως τον Μάρτιο του 2012 θα πρέπει να επεκταθεί το μέτρο της υποβολής μηνιαίων δηλώσεων σε ένα ευρύτερο φάσμα φορολογουμένων, να ενοποιηθεί η είσπραξη οφειλών φόρου και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης των μεγάλων φορολογουμένων, να αυξηθεί ο αριθμός των επιθεωρήσεων και να καθιερωθούν συγκεκριμένοι εισπρακτικοί στόχοι για τους επιθεωρητές.

13. Να σταματήσουν ενδεχόμενες νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για την είσπραξη φόρων και οφειλών κοινωνικής ασφάλισης αλλά και οι όποιες παρατάσεις ρυθμίσεων που ήδη τρέχουν.