>Έρχονται επενδύσεις Κινέζων στην Ελλάδα

>
Μετά τους Γερμανούς, τους Γάλλους και τους Αυστριακούς, σειρά παίρνουν οι Κινέζοι. Πέραν του Μνημονίου Συναντίληψης για την εμβάθυνση της οικονομικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Κίνας που θα υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών, η πολυπληθής επιχειρηματική αποστολή που βρίσκεται από χθες στην Αθήνα και θα παραμείνει μέχρι την Πέμπτη, με επικεφαλής τον πρόεδρο της κινεζικής Βουλής, Jia Qinglin (τέταρτο στην ιεραρχία της κυβέρνησης της Λ.Δ. της Κίνας) και τον υφυπουργό Εμπορίου, Zhong Shan, θα ενημερωθεί και για τις επενδυτικές ευκαιρίες που αναδύονται μέσω του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης.

Παράλληλα, θα υπάρξει και επίσκεψη του Qinglin στις εγκαταστάσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ θα πραγματοποιηθουν b2b επικοινωνία ελληνικών επιχειρήσεων με στελέχη μεγάλων κινεζικών εταιρειών που μετέχουν στην αποστολή προκειμένουν να διερευνήσουν τις επενδυτικές και επιχειρηματικές ευκαιρίες που υπάρχουν στη χώρα μας. Οι Κινέζοι αναζητούν συνεργασίες σε τομείς ενδιαφέροντος που αφορούν την ενέργεια, την αυτοκινητοβιομηχανία, τον τραπεζικό τομέα, την αυτοκινητοβιομηχανία, την εμπορία ηλεκτρολογικών, ιατρικών, φαρμακευτικών προϊόντων και εξοπλισμών, τον τουρισμό, το real estate, τις τηλεπικοινωνίες, τα δομικά υλικά, τα τρόφιμα κ.α. Ήδη στην αποστολή μετέχουν γνωστές εταιρείες, μεταξύ των οποίων ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός ZTE, η Bank of Beijing, οι αυτοκινητοβιομηχανίες Shanghai General Motors και Dongfeng.

Επιστρέφοντας, η κινεζική αποστολή θα έχει στις αποσκευές της τις υπογραφές έξι τουλάχιστον επιχειρηματικών συμφωνιών, συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ, που θα ολοκληρωθούν στο διάστημα της παραμονής στην Αθήνα. Πρόκειται για εμπορικές συμφωνίες που αφορούν κυρίως εξαγωγές προς την Κίνα, ενισχύοντας έτσι τη δυνατότητα πρόσβασης των ελληνικών επιχειρήσεων στην εξαιρετικά σημαντική ασιατική αγορά. Ήδη κατί τέτοιο συμβαίνει με το ελληνικό λάδι, καθώς εταιρείες όπως η Terra Creta, η PanProd και η Botzakis έχουν πετύχει σημαντικές συμφωνίες εξαγωγών λαδιού.

Η προσέγγιση, πάντως, των δύο χωρών τα τελευταία χρόνια έχει ωφελήσει κυρίως τις ελληνικές επιχειρήσεις. Η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς τη χώρα του δράκου ήταν σημαντική, σε αντίθεση με τις κινεζικές εξαγωγές προς την Ελλάδα που βαίνουν μειούμενες. Το εμπορικό μας έλλειμμα έναντι της Κίνας έφθασε τα 2,7 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 7,35% σε σχέδη με το προηγούμενο έτος. Το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Κίνας αισίως φθάνει τα 4,3 δισ. ευρώ, με σημαντικό κομμάτι να αφορά τις ναυπηγήσεις ελληνικών συμφερόντων πλοίων.

Από την πλευρά των Κινέζων, το ενδιαφέρον για επενδύσεις σε ελληνικές υποδομές δείχνει να διατηρείται. Το θέμα του εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο παραμένει ανοικτό ενώ η Cosco έχει επισήμως διατυπώσει το ενδιαφέρον της να συμμετάσχει στη διαδικασία για την πώληση του 23,1% του ΟΛΠ που παραχωρείται στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποίησης.

Ακόμη, η κινεζική εταιρεία ΗΝΑ συζητά για την απόκτηση του ποσοστού της γερμανικής Hochtief στο “ΔΑΑ – Ελευθέριος Βενιζέλος”, για το οποίο η κυβέρνηση συζητά επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Η ΗΝΑ διαχειρίζεται 13 αεροδρόμια στην Κίνα καθώς και την την Hainan, τέταρτη μεγαλύτερη κινεζική αεροπορική εταιρεία. Eφόσον το ποσοστό της Hochtief στον ΔΑΑ περάσει σε κινεζικά χέρια, η παράταση της σύμβασης που διαπραγματεύεται η κυβέρνηση θα γίνει με τον κινεζικό όμιλο.

Τέλος, ιδιαίτερη προσπάθεια γίνεται και στο κομμάτι του τουρισμού, με σημαντικές ιδιωτικές πρωτοβουλίες –όπως αυτό στο πλαίσιο της συμφωνίας του FF Group με τη Fosun– να συνδράμουν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως και οι συναντήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε επίπεδο Περιφερειών (σε Πελοπόννησο, Κρήτη κ.ά.).

Νίκος Χρυσικόπουλος