Η Γερμανία δεν προτίθεται να δώσει το πράσινο φως στην εκταμίευση των δύο επόμενων δόσεων του πακέτου στήριξης της Ελλάδας καθώς επιθυμεί να επανεξεταστούν οι όροι ώστε οι δόσεις να δίνονται με το σταγονόμετρο.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του euro2day, οι δύο «εμπροσθοβαρείς» δόσεις (η αμέσως επόμενη είναι της τάξης των 31,5 δισ. ευρώ) δεν βολεύουν πλέον τα γερμανικά σχέδια, που προφανώς δεν περιλαμβάνουν την προοπτική να διοχετευθούν χρήματα στην ελληνική οικονομία, όπως είναι και το ζητούμενο. Οι Γερμανοί εκτιμούν ότι, αν γίνει αυτό, τότε δίνεται… ευκαιρία στην Ελλάδα να μη συμμορφωθεί μακροπρόθεσμα με ένα αυστηρό δημοσιονομικό πρόγραμμα.
Η αντίληψη αυτή δεν είναι καινούρια. Κυκλοφόρησε ως σενάριο κατά τη διάρκεια των εκλογικών αναμετρήσεων και έχει την υποστήριξη της πλειονότητας των μελών του eurogroup. Αυτό είναι που προβληματίζει. Δεν είναι δηλαδή θέμα μόνο των σκληροπυρηνικών χωρών, της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Φινλανδίας, αλλά και άλλων πιο μετριοπαθών.
Το ζήτημα ήδη συζητείται σε διμερές επίπεδο σε συναντήσεις υψηλόβαθμων στελεχών της Ε.Ε., που γίνονται μακριά από τις κάμερες και τους δημοσιογράφους.
Το κουβάρι των εξελίξεων περιπλέκεται με την άποψη που καλλιεργείται από ορισμένους κύκλους στους κόλπους του ΔΝΤ ότι το ταμείο πρέπει να αποχωρήσει από το ελληνικό πρόγραμμα. Είναι πλέον κρυφό μυστικό στην Ουάσιγκτον ότι η έκθεση του ΔΝΤ για την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας θα γίνει με πολιτικά κριτήρια. Εάν δηλαδή το διοικητικό συμβούλιο αποφασίσει βάσει της έκθεσης του Π. Τόμσεν ότι δεν συμφέρει το ταμείο να συνεχίσει, τότε το τελικό πόρισμα που θα ανακοινωθεί θα έχει σημαντικές αποκλίσεις από αυτό που θα καταθέσει το ευρωπαϊκό σκέλος της τρόικας, η Κομισιόν και η ΕΚΤ.
Ήδη στις συναντήσεις των αξιωματούχων με την ελληνική κυβέρνηση διαπιστώθηκε η διαφορά στην αντίληψη, η οποία υπογραμμίζεται συνεχώς με διαρροές των αξιωματούχων του ΔΝΤ προς τα ξένα πρακτορεία ειδήσεων. Σχετίζεται και με την πίεση από την πλευρά του ταμείου προς την Ευρώπη να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση των χρεών του επίσημου τομέα.
Βασική διαφορά είναι η εκτίμηση για την ύφεση αλλά και για το γεγονός ότι εκτιμάται πως είναι δύσκολο η Ελλάδα να πετύχει σύντομα πρωτογενή πλεονάσματα.
Βάσει αυτού του συμπεράσματος, το δεύτερο πρόγραμμα στήριξης δεν μπορεί να εφαρμοστεί αφού βασίζεται στην προϋπόθεση πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2012, συνεπώς το ζήτημα τίθεται επί της αρχής στο τραπέζι. Και αν επικρατήσουν οι προβλέψεις του ΔΝΤ για την ύφεση, τότε τινάζονται στον αέρα οι προβλέψεις για τη βιωσιμότητα του χρέους όπως και η μείωσή του στο 120% του ΑΕΠ το 2020, που είναι και ο όρος του ταμείου για να συνεχίσει τις εκταμιεύσεις των δόσεων προς την Ελλάδα.
Ετοιμάζεται λοιπόν το ΔΝΤ για έξοδο από την Ελλάδα; Οι καλά γνωρίζοντες επισημαίνουν ότι πολλά θα κριθούν και από τις επαφές που θα έχει ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με τους ομολόγους του και με την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.
Συνεπώς, μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου δεν αναμένεται κάποια επίσημη αλλαγή στάσης, παρά μόνο πιέσεις και «παροτρύνσεις» υπό μορφή απειλών.
Όσο για τη διαρροή σχετικά με το ότι η έκθεση της τρόικας δεν θα είναι έτοιμη πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου, δεν είναι κάτι καινούριο.
Από τον Ιούνιο οι ιθύνοντες γνώριζαν ότι τίποτα δεν μπορεί να αποφασιστεί επί της ουσίας για την Ελλάδα πριν από τις 12 Σεπτεμβρίου, όταν το γερμανικό δικαστήριο θα αποφασίσει για την επικύρωση του ESM.
Οι Γερμανοί, όπως προαναφέρθηκε, δεν επιθυμούν να δώσουν τη μεγάλη πρώτη δόση των 31,5 δισ. ευρώ και γι’ αυτό οι επίσημες αποφάσεις μπορεί να τραβήξουν για την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου.
Τα συμβούλια eurogroup και ecofin στα μέσα Σεπτεμβρίου είναι άτυπα, άρα δεν επικυρώνονται αποφάσεις, όμως παράγοντας της Κομισιόν δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο στο έκτακτο eurogroup, που αναμένεται την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, να συζητηθεί η περίπτωση χορήγησης κάποιων πιστώσεων, αν πειστούν ότι τα ρευστά διαθέσιμα της Ελλάδας έχουν χτυπήσει κόκκινο.