«Θα ζήσουμε νέα κατοχή, αν γυρίσουμε στη δραχμή!». Η κοινωνία αγωνιά με τα επαναστατικά τσιτάτα του Αλέξη Τσίπρα και κάποιων νεοφώτιστων οικονομικών αναλυτών, οι οποίοι πασχίζουν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι…
δραχμή δεν σημαίνει καταστροφή. Εκπρόσωποι της παραγωγικής οικονομίας, οικονομολόγοι και επαγγελματίες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αρνούμενοι να παίξουν το ρόλο του πειραματόζωου! Τι λένε οι ειδικοί; Μία τυρόπιτα θα κοστίζει 3.000 δραχμούλες και ένα πακέτο μακαρόνια 1.500 δραχμές! Ένα λίτρο βενζίνης θα φθάσει το χιλιάρικο, τα ράφια θα μένουν άδεια λόγω της αδυναμίας εισαγωγών και η αξία των ακινήτων θα υποστεί απίστευτη καθίζηση. Η δραχμή θα υποτιμηθεί περίπου κατά 60% και το κομπόδεμα στις τράπεζες επί της ουσίας θα εξαϋλωθεί! Όσοι αποπληρώνουν δάνεια θα διαπιστώσουν ότι οι δόσεις θα τριπλασιαστούν και οι έχοντες θα παλεύουν να βγάλουν τα ευρώ τους στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να γονατίσει όχι μονάχα το τραπεζικό σύστημα αλλά και ολόκληρη η οικονομία. Η επιστροφή στη δραχμή θα μας κάνει να ζήσουμε σκηνές πρωτόγνωρες για τις σημερινές γενιές. Θα σημάνει το τέλος της καθημερινότητάς μας, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα. Οι κερδοσκόποι θα στήσουν χορό.
Κρέας… με το κιάλι, χωριάτικη με… πεντοχίλιαρο
Άδεια πιάτα και χωριάτικη σαλάτα του… πεντοχίλιαρου θα σερβίρουν στους τολμηρούς πελάτες οι εστιάτορες, σε περίπτωση που η Ελλάδα γυρίσει στη δραχμή, αφού δεν θα έχουν ούτε… μακαρόνια να μαγειρέψουν.
Χαρακτηριστικά είναι όσα λέει στο «Καρφί» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Γιώργος Καββαθάς: «Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα βγούμε από την Ευρώπη, γιατί θα είναι τραγικό για την εθνική οικονομία, τα νοικοκυριά και τη χώρα. Εκτός από την εκτόξευση των τιμών των αγαθών και το γεγονός ότι ακόμα και μια χωριάτικη σαλάτα θα είναι απλησίαστη, στον κλάδο της εστίασης θα αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα επάρκειας. Όταν το 90% του μοσχαρίσιου κρέατος και το 70% του χοιρινού που σερβίρουμε είναι εισαγόμενο, είναι ευνόητο ότι δεν θα έχουμε πρώτες ύλες να μαγειρέψουμε, και οι μπριζόλες θα καταντήσουν είδος προς εξαφάνιση! Ήδη σήμερα υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε διάφορα είδη παντοπωλείου που είναι εισαγόμενα, όπως για παράδειγμα σε σάλτσες. Τα ράφια των σούπερ μάρκετ –που το 75% των προϊόντων που φιλοξενούν είναι εισαγωγής– έχουν αδειάσει από πολλά είδη, μιας και υπάρχει αδυναμία εισαγωγών. Αυτό συμβαίνει επειδή οι εταιρείες ζητούν εξόφληση πριν φορτώσουν τα εμπορεύματα. Όμως σε περίπτωση εξόδου της Ελλάδας από την Ε.Ε., ακόμα και τα εισαγόμενα προϊόντα που θα έρθουν τελικά στη χώρα μας θα έχουν δυσθεώρητο κόστος, αφού οι πέντε-έξι πολυεθνικές που τα εισάγουν θα μας τα πουλάνε χρυσάφι. Ας ευχηθούμε να μην επιστρέψουμε στη δραχμή γιατί οι ζωές μας θα αλλάξουν δραματικά…».
Ένα προϊόν ανά ράφι!
Μαγαζιά με άδεια ράφια και μια απομονωμένη Ελλάδα σε «τιμωρία» θα φέρει στη χώρα μας μια ενδεχόμενη επιστροφή στη δραχμή, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Βασίλη Κορκίδη: «Η δραχμή σημαίνει αποκλεισμό της ελληνικής αγοράς από τις διεθνείς αγορές και μια τιμωρία για τη χώρα και τους πολίτες της. Πρόκειται για ένα εφιαλτικό σενάριο, το οποίο θα πρέπει να το αναλύσουμε καλά στο μυαλό μας, όχι μόνο ως άνθρωποι της αγοράς, αλλά και ως καταναλωτές, ως εργαζόμενοι, ως άνεργοι. Ένα τέτοιο σενάριο σημαίνει πως οι εισαγωγές των 54 δισ. ευρώ που γίνονται το χρόνο για το 80% των καταναλωτικών αναγκών σε καύσιμα, φάρμακα, είδη πρώτης ανάγκης και τρόφιμα, δεν θα μπορούν να πραγματοποιηθούν. Τα ράφια των καταστημάτων θα αδειάσουν και θα ζήσουμε σκηνές Ρουμανίας, όπου ένα προϊόν είναι εδώ και ένα άλλο προϊόν στην άλλη άκρη του ραφιού… Κανείς καταναλωτής δεν μπαίνει σε τέτοια μαγαζιά και κανείς έμπορος δεν διατηρεί ένα μαγαζί που δεν μπορεί να εφοδιάσει. Οι 68.000 επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο από πέρυσι το Μάρτιο, θα γίνουν ακόμα περισσότερες. Την ίδια στιγμή οι οφειλές που μπορεί να έχει μια ελληνική επιχείρηση σε οίκο του εξωτερικού θα τριπλασιαστούν και θα πρέπει να τριπλασιάσει τον τζίρο της για να μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Το δίλημμα “ευρώ ή δραχμή” δεν θα πρέπει να υφίσταται. Κανείς πολιτικός να μην κάνει το έγκλημα να διχάσει το λαό. Η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη οικονομικά και γεωπολιτικά και θα πρέπει να παραμείνει εκεί. Θα ήταν τεράστιο λάθος, τώρα που η Ευρώπη αλλάζει, εμείς να φύγουμε».
Κραχ… στους τέσσερις τροχούς
Καταστροφικές θα είναι οι συνέπειες της επιστροφής μας στη δραχμή και για τον ήδη αποδεκατισμένο κλάδο της εμπορίας αυτοκινήτων. Ο πρόεδρος των Εμπόρων – Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας, Απόστολος Πετιμεζάς, τονίζει στο «Καρφί»: «Για εμάς η επιστροφή στη δραχμή θα είναι η απόλυτη καταστροφή. Ήδη η κρίση μάς έχει ξεπαστρέψει. Από τα 6.000 μαγαζιά που υπήρχαν το 2008 έχουν μείνει μόλις 3.000 – και αυτά παλεύουν να επιβιώσουν. Αν σήμερα ένα αυτοκίνητο έχει ένα ευρώ, αύριο, αν γυρίσουμε στη δραχμή, δεν θα έχει 340 δραχμές, αλλά 1.000. Θα είναι δηλαδή απλησίαστο. Εκτός αυτού, δεν θα γίνονται εισαγωγές, γιατί τα αυτοκίνητα θα είναι πανάκριβα και ο κόσμος δεν θα μπορεί να τα αγοράσει. Το μόνο καλό –αν μπορεί κανείς να δει και ένα καλό μέσα στην καταστροφή– είναι ότι, επειδή δεν θα γίνονται εισαγωγές, ίσως να έχει κάποια ζήτηση η ελληνική αγορά».
Δυσάρεστες συνέπειες και στον τουρισμό
Ολέθρια για τον τουρισμό θα είναι μια ενδεχόμενη επιστροφή στη δραχμή, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA), Γεώργιο Τελώνη. «Αν και κάποιοι μπορεί να λένε ότι ο τουρισμός –επειδή μπορεί να πληρώνεται σε συνάλλαγμα– ίσως γίνει πιο ανταγωνιστικός, εμείς διαφωνούμε με αυτή την άποψη. Οι επιπτώσεις μιας τέτοιας εξέλιξης στο μέλλον θα είναι καταστροφικές και θα δημιουργηθεί μια τριτοκοσμική κατάσταση. Η δυστυχία που θα επικρατήσει θα είναι τέτοια, που δεν είναι δυνατόν να ευνοηθεί ο τουρισμός. Όταν ο άλλος πεινάει, όταν τα πάντα είναι πανάκριβα, δεν μπορούμε να μιλάμε για τουρισμό ή καλοκαιρινές διακοπές…».
Τα ακίνητα θα χάσουν πλήρως την αξία τους
Τον κίνδυνο να πάμε σε καταστάσεις κατοχής, όπου τα περιουσιακά στοιχεία ξεπουλιόντουσαν χωρίς να έχουν καμία αξία, επισημαίνει στο «Καρφί» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων Στράτος Παραδιάς: «Η επιστροφή στη δραχμή θα σήμαινε καταρχήν έναν τεράστιο κίνδυνο όχι μόνο για τις αποταμιεύσεις του κάθε ιδιοκτήτη αλλά και για την αξία της υπάρχουσας ακίνητης περιουσίας. Σε μια τέτοια περίπτωση οι τιμές των ακινήτων δεν θα έπεφταν κατά 10-20%, αλλά κατά 90%, ίσως και περισσότερο. Γιατί, στην περίπτωση που γυρίσουμε στη δραχμή, η ακίνητη περιουσία θα χάσει κάθε αξία, θα είναι ένα αγαθό που δεν θα το θέλει κανείς, μιας και οι φόροι θα είναι τόσο μεγάλοι που κανείς δεν θα μπορεί να τους πληρώσει. Αν κάποιος έχει ανάγκη και θέλει να εκποιήσει ένα περιουσιακό του στοιχείο, δεν θα υπάρχει δυνατότητα, γιατί δεν θα μπορεί να βρει αγοραστή. Η αγορά θα παγώσει. Δεν θα κινείται τίποτα. Ο κόσμος θα ψάχνει στα ράφια των σούπερ μάρκετ να βρει είδη πρώτης ανάγκης, δεν θα ενδιαφέρεται να αγοράσει σπίτι… Θα κυριαρχήσει η λογική ο σώζων εαυτόν σωθήτω».
Η αισχροκέρδεια θα γονατίσει το λαό
«Το σενάριο της δραχμής είναι το πιο επαχθές σενάριο για τη χώρα. Από την πρώτη μέρα δεν θα βρίσκουμε εισαγόμενα προϊόντα στα ράφια» επισημαίνει στο «Κ» ο Γιάννης Τσαμουργκέλης, καθηγητής Διεθνούς Οικονομικής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. «Και αυτό γιατί δεν θα δίνονται εγγυητικές επιστολές των τραπεζών στους εισαγωγείς. Προβλήματα θα υπάρξουν και σε ελληνικά προϊόντα που παράγονται με βάση τα εισαγόμενα, ενώ ακόμη μεγαλύτερο θα είναι το πρόβλημα με το πετρέλαιο. Περιορισμένη ποσότητα και μικρή ποικιλία θα είναι το επόμενο στάδιο. Ο προμηθευτής θα περιμένει να το πουλήσει όσο υψηλότερα γίνεται, αφού τα προϊόντα θα είναι περιζήτητα. Όσο θα υποτιμάται η δραχμή, τόσο τα εισαγόμενα θα αυξάνονται. Για να μπορέσει η κυβέρνηση να τα βγάλει πέρα, θα τυπώνει χρήμα. Ο κόσμος θα το παίρνει και θα αγοράζει σε ακόμη μεγαλύτερες τιμές».
Στα 2,30 ευρώ η αξία του καυσίμου!
«Το βέβαιο είναι ότι, αν γίνει κάτι τέτοιο, η τιμή του πετρελαίου θα είναι υψηλότερη από τη σημερινή» μας λέει και ο Χαράλαμπος Μαυράκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. Και συνεχίζει: «Αν δεν υπάρξει ένας εξορθολογισμός με την λογική της μείωσης των ειδικών φόρων, τότε δεν θα αγοράζει κανένας καύσιμα. Η αξία του καυσίμου, αν παραμείνει η ίδια φορολογία, θα φτάσει στα 2,30 ευρώ! Εκτιμώ όμως ότι δεν θα πραγματοποιηθεί αυτό το σενάριο. Γιατί, αν γίνει, θα εξαθλιωθούν οι καταναλωτές, θα πέσει η αγοραστική δύναμη και πολλές επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν. Όσες μείνουν καθετοποιημένες κάτω από ομίλους, θα αναγκαστούν να αναπροσαρμόσουν τις τιμές στη νέα αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Η ανεργία θα είναι τέτοια που δεν θα αντέξουμε και θα φάμε ο ένας τον άλλον. Πιστεύω όμως ότι είμαστε στο καλύτερο οικόπεδο του πλανήτη και θα βρούμε την άκρη μας…».
Ψυχραιμία…
«Αν γίνει κάτι τέτοιο, δεν θα πρέπει να χάσουμε την ψυχραιμία μας. Θα είναι ένα αναγκαίο κακό που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε» λέει στο «Καρφί» ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής, Κωνσταντίνος Λουράντος. Και συνεχίζει: «Αν γυρίσουμε στη δραχμή και με δεδομένο ότι τα εισαγόμενα φάρμακα θα είναι πανάκριβα, θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ελληνική φαρμακοβιομηχανία, η οποία είναι ικανή να σηκώσει το βάρος της φαρμακευτικής περίθαλψης των πολιτών έστω και με δικά της φάρμακα, αντίγραφα, άριστης ποιότητας όπως πάντα. Πριν από 20 χρόνια εξάλλου το 60% των φαρμάκων παράγονταν εδώ, ενώ τώρα δεν παράγεται ούτε το 10%. Θα πρέπει λοιπόν να τα παραγάγουμε ξανά. Απ’ όλα μπορούμε να φτιάξουμε. Και γάζες και σύριγγες. Ξέρετε ότι πριν έξι-επτά χρόνια είχαμε ολόκληρο εργοστάσιο που έφτιαχνε σύριγγες, αλλά έκλεισε; Θα πρέπει να μη μας πιάσει πανικός και να το αντιμετωπίσουμε ψύχραιμα».