Ο Έλληνας αντιμετωπίζει θέματα αποχέτευσης, σκουπιδιών, ανακύκλωσης, και υψηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σε μια χώρα, όμως, που προστατεύει την βιοποικιλότητα.
Ο Έλληνας, επίσης, ζει σε σχετικά πυκνοδομημένες πόλεις, με υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Τέλος, η εγκληματικότητα στη χώρα είναι χαμηλή. Δεν υπάρχει, όμως, μεγάλη εμπιστοσύνη στους θεσμούς.
– Στην περίπτωση της Ελλάδας, η συνολική μας επίδοση (σε όρους κάλυψης των στόχων για το 2030) στη βιώσιμη ανάπτυξη (49%), είναι αρκετά υψηλότερη σε σχέση με την επίδοσή μας στον Στόχο 8 (33%), που είναι η οικονομία. Με επίδοση 49% στη βιώσιμη ανάπτυξη, κατά μέσο όρο, η θεωρητική επίδοση στον Στόχο 8 (οικονομία), θα έπρεπε να είναι 45% και όχι 33% όπως καταγράφεται για την Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι η επίδοση μας στον Στόχο 8 (οικονομία) είναι αρκετά χαμηλότερη, καθώς την τελευταία 15ετία, ο μέσος ρυθμός μεταβολής στο πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα και στο πραγματικό ΑΕΠ ανά ώρα εργασίας (δείκτες παραγωγικότητας κατ’ ουσίαν) ήταν στην Ελλάδα -0,7% και 0% αντιστοίχως, όταν στον ΟΟΣΑ τα μεγέθη αυτά διαμορφώνονταν σε 1,4% και 1,3% αντιστοίχως.
Προφανώς τα στοιχεία αυτά έχουν επηρεασθεί από την κρίση και την ύφεση που έπληξε την Ελλάδα την τελευταία 10ετία. Στο πλαίσιο αυτό, δημοσιονομικές πολιτικές, για παράδειγμα, που χρηματοδοτούνται από δανεικά και όχι από την παραγωγικότητα της οικονομίας και οδηγούν σε μακροοικονομικές ανισορροπίες, παρόλο που αυξάνουν την ευημερία προσωρινά, συνήθως καταλήγουν σε περιοδικές οικονομικές κρίσεις.
Η αντιμετώπιση των καταστάσεων αυτών διαταράσσει την οικονομική ανάπτυξη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, θέτοντας, έτσι, σε αμφιβολία τη διατήρηση των επιδόσεων βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας. Καθίσταται, έτσι, δύσκολη και η επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης μέχρι το 2030, καθώς λείπουν οι ισχυρές οικονομικές βάσεις. Βεβαίως, η οικονομική κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια, και, έτσι, να διορθωθούν οι στρεβλώσεις που υφίστανται μεταξύ των στόχων βιωσιμότητας και ανάπτυξης.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, απομένουν πολλά ακόμη να γίνουν. Και χωρίς την κατάστρωση εξειδικευμένων πολιτικών δράσης, θα είναι δύσκολο για τη χώρα μας να επιτύχει τους στόχους για βιώσιμη ανάπτυξη το 2030. Στο πλαίσιο αυτό, μια σταθερή και δομημένη συνεργασία της κυβέρνησης με τις επιχειρήσεις και την κοινωνία των πολιτών είναι εκ των ων ουκ άνευ, διότι χωρίς στήριξη των επιχειρήσεων και υιοθέτηση νέων καταναλωτικών προτύπων η μετάβαση θα είναι δύσκολη.
Οι καλές προθέσεις δεν αρκούν. Η κυβέρνηση θέτει σήμερα με αξιώσεις τις βάσεις για την επανεκκίνηση της οικονομικής ανάπτυξης στη χώρα. Χρειάζονται, όμως, και παράλληλες συντονισμένες πολιτικές για την κλιματική αλλαγή, την προστασία των θαλασσών και του περιβάλλοντος, την καταπολέμηση των ανισοτήτων, την εκπαίδευση και τις δεξιότητες, την ισότητα των φύλων, κ.ο.κ., ώστε, πέραν της οικονομικής ανάπτυξης, να γίνει πρόοδος και στους τομείς της κοινωνικής συνοχής και της βιωσιμότητας του πλανήτη στον οποίο ζούμε.
– Σε θετικό έδαφος συνέχισε να κινείται ο κύκλος εργασιών στη μεταποίηση πλην πετρελαιοειδών τον Αύγουστο του 2019 (+3,3%), με τον ρυθμό ανόδου, ωστόσο, να παρουσιάζει επιβράδυνση σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες (+4,5% το διάστημα Ιαν – Αυγ 2019), κυρίως λόγω της εξασθένισης των πωλήσεων στην εξωτερική αγορά (+0,9% τον Αύγουστο του 2019, έναντι +4,9% το διάστημα Ιαν – Αυγ 2019).
Την ίδια ώρα, ο όγκος ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας αυξήθηκε κατά +21,7% τον Ιούλιο του 2019, ωστόσο η ανάκαμψη της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας παρουσιάζει αποδυνάμωση συνολικά κατά το διάστημα Ιαν – Ιουλ 2019 (-1,4%, έναντι αύξησης +14,1% το αντίστοιχο διάστημα του 2018).
Το γεγονός αυτό οφείλεται εν μέρει στην αύξηση των νέων αδειών κυρίως για βελτιώσεις, οι οποίες δεν μεταβάλλουν τον όγκο των οικοδομών. Στην τάση αυτή έχει συμβάλει η άνοδος του τουρισμού και η διάδοση της βραχυχρόνιας μίσθωσης κατοικιών μέσω ηλεκτρονικών εφαρμογών.
Παράλληλα, ο τουρισμός επιδεικνύει αξιοσημείωτες επιδόσεις και το 2019, με τις εισπράξεις να εμφανίζουν άνοδο +13,6% κατά το διάστημα Ιαν – Αυγ 2019, αντισταθμίζοντας την αύξηση του ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών (+€982 εκατ. κατά το διάστημα Ιαν – Αυγ 2019).
Σημειώνεται ότι ο ρυθμός ανόδου τόσο των εξαξωγών χωρίς καύσιμα και πλοία όσο και των αντίστοιχων εισαγωγών παρουσιάζει επιβράδυνση το διάστημα Ιαν – Αυγ 2019 (+4,8% και +4,6% αντίστοιχα, έναντι +12,8% και +9,1% αντίστοιχα το διάστημα Ιαν – Αυγ 2018).
Διαβάστε εδώ το Δελτίο για την Ελληνική Οικονομία.